ilmainen toimitus kaikille yli 45 euron tilauksille

Ilmainen toimitus yli 45€
Taattu CBD-pitoisuus
Laatutestattu

CBD ja Ahdistus - Voiko CBD auttaa ahdistukseen?

Tärkein viesti:

  • Ahdistus voi vaikuttaa siihen, miten ajattelemme ja tunnemme sekä heikentää elämänlaatuamme.
  • CBD voi auttaa vähentämään ahdistustasoa ja ratkaisemaan monia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa ahdistusta.
  • Neurokuvaus osoittaa, että CBD on vuorovaikutuksessa samojen aivoalueiden kanssa, joihin ahdistus vaikuttaa eniten.

Kuluneet kaksi vuotta ovat vaatineet raskaan verotuksen kaikille. Sosiaalinen eristyneisyys, enemmän (tai vähemmän) työtä tekeminen ja epävarmuus tulevaisuudesta on ollut uhka fyysiselle ja henkiselle terveydellemme. Nyt kun paikat alkavat jälleen avautua, jotkut saattavat myös tuntea vaikeuksia navigoida "ulkomaailmassa" uudestaan.

Mental Health Foundation on tehnyt tutkimusta aikuisten mielenterveydestä Iso-Britanniassa. Vuonna 2019 tehty tutkimus osoitti, että 5,9% Iso-Britannian väestöstä ilmoitti ahdistuneisuudestaan. Heinäkuussa 2021 luku nousi 36 prosenttiin. Kun yhä useammat ihmiset etsivät tapoja parantaa mielenterveyttään, CBD:stä on tulossa yhä suositumpi vaihtoehto ahdistuneille ihmisille.

Mitä ahdistus on?

Oxford Dictionary lähteen mukaan ahdistus on "tila, jossa ihminen tuntee olonsa hermostuneeksi tai ahdistuneeksi siitä, että jotain pahaa tulee tapahtumaan".

Ahdistus on eri asia kuin stressi. Vaikka tilanne voi aiheuttaa stressiä, ahdistuneisuus liittyy jatkuvaan tilaan, vaikka stressitekijää ei enää ole.

Vaikka ahdistus on tunne, sillä on myös useita fyysisiä oireita, kuten huimausta, pahoinvointia ja hengenahdistusta.

CBD ja ahdistus

Kuinka ahdistus vaikuttaa aivoihin

Ihmiskeho on kehittynyt monin tavoin selviytymisensä turvaamiseksi, mm. "taistele tai pakene" -reaktion kautta (sympatikus). Tämä on toinen autonomisen hermoston kahdesta osastosta ja se on vastuussa sykkeen, verenpaineen ja hengityksen nostamisesta valmistaakseen meidät äkilliseen toimintaan.

Ahdistus pitää kehon sympaattisessa tilassa pitkiä aikoja, mikä voi olla haitallista terveydellemme. Näin se vaikuttaa meihin:

1. Jatkuva stressihormonien vapautuminen

Kun olet ahdistuneessa tilassa, aivojen keskushermostoon tulvii stressihormonien adrenaliinia ja kortisolia. Ne auttavat lyhentämään reaktioaikaamme terävöittämällä aistejamme ja parantamalla refleksejämme. Yleensä parasympaattinen vaste alkaa, kun uhka on kadonnut ja hormonitasot palaavat lähtötasolle.

Kuitenkin, kun kärsit ahdistuksesta, ei ehkä tarvita erityistä laukaisua ja aivot jatkavat signaalin antamista näille hormoneille. Kun tämä tapahtuu pidempään, ahdistustasot voivat vähitellen kasvaa.

2. Hyperaktiivisuus


Ahdistus tekee amygdalasta näkyvämmän. Amygdala on aivojen osa, joka liittyy mielialaan ja tunteisiin. Se etsii jatkuvasti mahdollisia uhkia ja voi laukaista taistele tai pakene -reaktion. 

Kroonisesta ahdistuneisuudesta kärsivien ihmisten aivoissa amygdala on yliherkkä ja paljon tavallista suurempi.

Yliaktiivinen amygdala lähettää vääriä hälytyksiä niin, että aivot tuntevat vaaran ei-uhkaavissa tilanteissa.

3. Aivot reagoivat irrationaalisesti


Kun amygdala lähettää varoituksia aivoille, prefrontaalinen aivokuoremme yleensä saapuu muodostamaan loogisen vastauksen. Se auttaa aivoja käsittelemään kaikkea saatavilla olevaa tietoa ja ratkaisemaan ongelmia loogisesti.

Ajan myötä ahdistus voi heikentää amygdalan ja etuotsakuoren välistä yhteyttä.

Kun amygdala lähettää varoituksia, aivojen ongelmanratkaisuosa ei pysty reagoimaan asianmukaisesti, ja ajattelemme ja toimimme irrationaalisesti.

Keinot hoitaa ahdistusta

Koska lääkärit eivät usein pysty tunnistamaan erityistä ahdistusta aiheuttavaa ongelmaa, heidän on lähestyttävä ongelmaa useista eri näkökulmista.

Uni

Uni on erittäin tärkeää terveydellemme, erityisesti mielenterveydellemme. Kun nukumme, aivomme käsittelevät kaikkea emotionaalista tietoa, joka muokkaa muistiamme ja vaikuttaa mielialaamme. Uni ja ahdistus voivat vaikuttaa negatiivisesti toisiinsa, joten riittävä uni, yleensä aikuisilla 7-9 tuntia, on yksi tärkeimmistä vaiheista ahdistuksen käsittelyssä.

Ruokavalio

Koska aivojamme ohjaa pääasiassa glukoosi, on olemassa paljon todisteita, jotka viittaavat läheiseen yhteyteen mielialan ja verensokeritasojen välillä. Runsaasti puhdistettuja hiilihydraatteja ja lisättyä sokeria sisältävä ruokavalio voi aiheuttaa äkillisiä verensokeritasojen laskuja, mikä johtaa masentuneeseen mielialaan sekä huolen ja ahdistuksen tunteeseen. Useamman alhaisen glykeemisen indeksin, kuten proteiinin ja kuidun, syöminen on hyvä tapa stabiloida verensokeritasoja.

Grounding

Kursoritekniikat voivat keskittää mielen nykyhetkeen ja poistaa kehon paniikkitilasta. Suosittu menetelmä on "Box Breathing"-tekniikka, jossa hengitetään syvään neljä sekuntia, pidätetään neljä sekuntia, hengitetään ulos suun kautta neljä sekuntia, pidätetään neljä sekuntia ja toistetaan. Tämä tekniikka rauhoittaa hermostoa ja palauttaa hengityksen tasaiseen rytmiin hyperventilaation välttämiseksi.

Mitä on CBD?

CBD on yksi monista kannabiskasvin aktiivisista yhdisteistä. Sillä ei ole huumaavia vaikutuksia, mutta se tarjoaa monia mahdollisia etuja sekä fyysiselle että henkiselle terveydellemme. Voit lukea lisää blogikirjoituksestamme "Mitä CBD-öljy on?".

CBD vaikuttaa endokannabinoidijärjestelmään (eli ECS:ään), joka on yksi kehon tärkeimmistä järjestelmistä. ECS säätelee monia tärkeitä kehon toimintoja, kuten unta, mielialaa, ruokahalua, muistia, kipua ja immuunitoimintaa välittäjäaineiden ja reseptorien kautta.

CBD on kannabinoidi, joka voi toimia välittäjänä ja olla vuorovaikutuksessa reseptoreiden kanssa, jotka ovat yhteydessä eri soluihin kaikkialla kehossa. Solut reagoivat toimimalla saamansa tiedon perusteella sopeutuakseen ympäristön muutoksiin.

Mitä on CBD

Erilaiset tekijät voivat heikentää ECS:äämme ja aiheuttaa näiden toimintojen epätasapainon. Tämän seurauksena saatat kohdata ongelmia ECS:n sääntelemillä alueilla. CBD tukee ECS:ää ja auttaa sitä ylläpitämään tasapainoa tehokkaammin tukemalla kehon luonnollista rytmiä.

Voiko CBD auttaa vähentämään ahdistusta?

Ahdistus voi johtua useista taustalla olevista ongelmista, mukaan lukien sairaudet ja epäterveelliset elintavat, joten on tärkeää pitää huolta terveydestä ja elää aktiivista elämää. CBD voi auttaa tekemään juuri sen.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että CBD:n käyttö korreloi alhaisemman ahdistuneisuustason kanssa, joskus sivutuotteena kivun ja stressin vähentämisessä ja unen laadun paranemisessa. Mutta tutkimukset osoittavat, että CBD vaikuttaa myös suoraan ahdistukseen.

Alustavassa raportissa CBD-öljyn vaikutuksista ahdistuneisuuteen tutkittiin, kuinka CBD on vuorovaikutuksessa sosiaalisen ahdistuneisuushäiriön taustalla olevien aivomekanismien kanssa. Potilaat saivat tutkimuksessa joko 400mg CBD:tä tai lumelääkettä, ja ne, jotka saivat CBD-öljyä, ilmoittivat huomattavasti alhaisemmista ahdistuneisuustasoista kuin lumelääkettä saaneet. Tutkimuksessa käytettiin myös neurokuvausta CBD:n vaikutuksesta aivoihin havainnointiin ja havaittiin, että se vaikuttaa pääasiassa limbisiin ja paralimbisiin aivoalueisiin, joissa amygdala sijaitsee.

Toinen vuonna 2014 tehty tutkimus osoitti, että CBD voi saada aivomme reagoimaan eri tavalla serotoniiniin tarjoamalla ahdistusta ehkäiseviä vaikutuksia. Viimeaikaiset tutkimukset ovat myös vahvistaneet, että CBD:llä on stressiä estäviä vaikutuksia, mikä voi osaltaan vähentää ahdistusta.

Huomaa, että CBD on ravintolisä, jonka ei pitäisi korvata lääkkeitä ja sitä on parasta käyttää yhdessä muiden tukimenetelmien kanssa. Kun unesi, ruokavaliosi ja stressitasosi ovat hallinnassa, sinun kannattaa harkita CBD:n lisäämistä rutiinisi tukemaan entisestään endokannabinoidijärjestelmää.

Tapoja ottaa CBD-öljyä

On monia tapoja ottaa CBD-öljyä rutiinistasi ja mieltymyksistäsi riippuen. Olemme myös tehneet CBD-annoslaskurin, joka auttaa sinua löytämään ihanteellisen CBD-öljyannoksesi.

Sublinguaalinen CBD

Yleensä sublinguaalisella CBD:llä, kuten CBD-öljyllä, on nopein vaikutus, koska se imeytyy suoraan verenkiertoon kielen alla olevien kapillaarien kautta.

Paras tapa ottaa CBD-öljyä on pistää muutama tippa annoksestasi riippuen kielen alle ja pitää niitä siellä noin minuutin ajan ennen nielemistä.

CBD-öljyn vaikutuksen alkaminen kestää noin 15 minuutista puoleen tuntiin ja kestää neljästä kuuteen tuntia. Se sopii parhaiten käytettäväksi useita kertoja päivän aikana, ennen stressaavia tilanteita tai vain auttamaan pitämään tasapainoa arjessasi.

kuinka ottaa cbd öljyä
cbd kapselit

Nieltävät CBD-kapselit

CBD-kapselit ja CBD-välipalat hajoavat mahalaukussa ja maksassa ennen kuin ne voivat imeytyä verenkiertoon. Tämän seurauksena vaikutus alkaminen kestää kauemmin, mutta tosin nämä vaikutukset kestävät myös pidempään.

Tämän CBD:n voimaantulo kestää 30 minuutista tuntiin ja kestää kuudesta kahdeksaan tuntia. Tämän kulutustavan avulla voit ottaa CBD:tä aamulla parantaaksesi yleistä hyvinvointiasi koko päivän ajan tai ennen nukkumaanmenoa paremman unen saavuttamiseksi.

Hengitettävä CBD

Kun poltat CBD:tä, huomaat vaikutukset lähes välittömästi, sillä CBD imeytyy keuhkojen ohueen limakalvoon, josta se pääsee verenkiertoon.

Koska tämä kulutusmenetelmä antaa CBD:n kulkea sydämesi ja muun kehosi läpi ennen kuin se kulkee maksan läpi, sillä on myös korkein biologinen hyötyosuus – mikä tarkoittaa, että suurempi osa kulutetusta CBD:stä päätyy verenkiertoon.

Inhaloitavan CBD:n vaikutukset kestävät vain yhdestä kolmeen tuntia, joten se on erinomainen vaihtoehto välittömien oireiden lievittämiseen.

mies polttaa cbdtä

Erilaiset CBD-öljytuotteet ja niiden keskimääräinen annostus

cbd öljy

CBD-öljy

6mg CBD:tä per tippa 15% CBD-öljyä

Osta CBD-öljy
cbd kapselit

CBD-öljykapselit


10mg CBD:tä per kapseli

Osta kapselit
cbd välipalat

CBD-välipalat

25mg CBD:tä per keksi

Osta välipalat
cbd karkit

CBD-karkit

10mg CBD:tä per karkki

Osta CBD-karkit

Onko CBD:llä sivuvaikutuksia?

CBD on turvallista kuluttaa ja yleensä hyvin siedetty. Jos otat oikean määrän CBD-öljyä, on epätodennäköistä, että saat sivuvaikutuksia. On tärkeää huomata, että CBD voi olla vuorovaikutuksessa muiden lääkkeiden kanssa ja vaikuttaa haitallisesti niiden tehoon, joten keskustele aina lääkärin kanssa ennen kuin yhdistät CBD:n muihin lääkkeisiin.

Mahdolliset CBD-sivuvaikutukset:

  • Kuiva suu
  • Alentunut verenpaine
  • Ripuli
  • Väsymys
  • Vähentynyt ruokahalu

CBD:n sivuvaikutukset johtuvat usein itse tuotteiden huonosta laadusta. Haitalliset ainesosat, kuten torjunta-aineet ja raskasmetallit, ovat yleisiä saasteita, mutta se voi johtua myös huonosta kasvuympäristöstä, koska hamppu pyrkii imemään kaikki kemikaalit maaperästä.

Tarkista aina ennen CBD-tuotteiden ostamista, onko analyysitodistus satavilla, jotta näet luettelon kaikista mukana olevista ainesosista. Testaamme kaikki Naturecan-tuotteet varmistaaksemme havaitsemattomat THC-pitoisuudet sekä sen ettei lopputuotteisiin päädy haitallisia aineita. Voit lukea kuuden vaiheen tiukasta testausprosessistamme täältä.

Yhteenveto

Ahdistus voi tehdä jokapäiväisestä elämästä paljon monimutkaisempaa kuin se jo on. Se voi vaikuttaa työsuoritukseen, tärkeisiin ihmissuhteisiin ja emotionaaliseen hyvinvointiisi. Usein paras tapa lievittää ahdistusta on elää tasapainoisempaa elämää.

CBD voi auttaa vähentämään ahdistusta tukemalla endokannabinoidijärjestelmäämme, joka on vastuussa tärkeiden kehon toimintojen, kuten stressin, mielialan ja unen säätelystä. Tutkijat ovat myös havainneet, että CBD on vuorovaikutuksessa niiden aivoalueiden kanssa, joihin ahdistus vaikuttaa eniten. Jos kärsit ahdistuksesta ja harkitset CBD-öljyn käyttöä, muista tarkistaa kolmannen osapuolen laboratoriotulokset ja ota yhteyttä lääkäriisi, jos ahdistuksen oireet jatkuvat.

Vastuuvapauslauseke: Tällä hetkellä ei ole riittävästi todisteita CBD:n käytön tukemiseksi yllä mainituissa olosuhteissa, eikä tämä teksti millään tavalla kuvasta suositeltuja käyttötapoja. Pyydä aina neuvoa terveydenhuollon ammattilaiselta, jos käytät reseptilääkkeitä tai jos harkitset CBD:n käyttöä sairautesi hoitoon.